Baas over 30.000 paardenkrachten

Interview met onze Eerste Machinist.

Onder het autodek bevindt zich de machinekamer. Hiervandaan wordt het MS Norröna aangedreven. Vier grote zescilinder MAK-motoren maken een oorverdovend geluid. Onze eerste machinist Ólavur Gunnarson is de baas over deze 30.000 paardenkrachten. Hij en zijn 12-koppige bemanning zijn trots op hun motoren.

Ólavur neemt ons mee vanuit de machinekamer naar de controlekamer, waar de paardenkrachten worden getemd. Hier zijn oorbeschermers niet meer nodig en hebben de machinisten een goed overzicht hoe de motoren draaien. Op de motoren zitten sensoren die constant alles in de gaten houden. Mocht er iets niet in orde zijn, dan gaat er een waarschuwing uit naar de machinekamer.

Gigantische Schroeven

De MAK 43-motoren beschikken over zuigers met een diameter van 43 centimeter in elk van de zes cilinders en produceren daarmee een toerental van 500 omwentelingen per minuut. Wanneer de kracht van de motor wordt overgebracht naar de twee gigantische schroeven aan de achtersteven, wordt het toerental verlaagd naar 115 omdraaiingen per minuut: het ideale toerental voor deze 9 ton zware schroeven met een doorsnee van 5,2 meter. Met vier motoren van elk 7,500 paardenkrachten, samen 30,000 paardenkrachten of wel 21,600 kW, kunt u dit schip vergelijken met een grote energiecentrale, zeker naar begrippen van de Færøer Eilanden.

Energiecentrale

De kracht van het MS Norröna is gelijk aan de helft van de opbrengst van de enige energiecentrale op de Færøer Eilanden, Sundsverkið. (Deze energiecentrale bevindt zich even buiten de hoofdstad Tórshavn). De machinisten hebben berekend, dat de kracht van het MS Norröna gelijk staat aan ongeveer 40% van de totale energieproductie op de Færøer Eilanden. Het MS Norröna is voorzien van een aggregaat dat stroom produceert tijdens de vaart. Wanneer het MS Norröna in de haven ligt, worden hulpmotoren ingeschakeld. Het schip heeft drie MAK M20-hulpmotoren. De hulpmotoren zijn twee 9-cilinders motoren van elk 1800 kW en één 6-cilinder motor van 1200 kW. Deze motoren worden naar behoeften opgestart: of om stroom aan boord op te wekken of om de hoofdmotoren te ondersteunen.

Zware olie

De hoofdmotoren worden niet altijd tegelijkertijd gebruikt. Ólavur Gunnarson laat weten: 'Dat hangt af van wat de kapitein eist. Wanneer we onder de 18 knopen blijven, hebben we geen vier motoren nodig. Dus varen we vaak met drie motoren. Soms zelfs met maar twee motoren.' De motoren gebruiken zware olie, die het MS Norröna bunkert in een Deense haven. Deze dikke massa moet worden verwarmd tot minimaal 500 Celsius om te kunnen worden gepompt. Het MS Norröna is uitgerust met filters om de olie te filteren en te scheiden, voordat de olie in de motoren wordt gespoten. Wanneer de brandstof in de cilinderruimte belandt, heeft de brandstof een temperatuur van 1330 Celsius bereikt en staat het vervolgens onder een druk van 470 Bar om de verbranding zo schoon mogelijk te laten verlopen.

Respect voor het milieu

Wanneer het MS Norröna op volle kracht vaart, dat is ongeveer 22 knopen, is het olieverbruik 100 ton per dag. Maar dit komt niet vaak voor. Onder normale omstandigheden verbruikt het MS Norröna 320 ton olie per week in het laagseizoen en 450 ton per week in het hoogseizoen, wanneer het schip grotere afstanden aflegt en elke week snel moet varen. Het olieverbruik wordt tot een minimum beperkt om de meest efficiënte dienst uit te voeren en om de uitstoot tot een minimum te beperken. 'Wij houden het energieverbruik altijd onder zeer scherp in de gaten. De rederij heeft een commissie gevormd bestaande uit nautisch personeel en kadepersoneel om steeds weer nieuwe manieren te vinden om het olieverbruik te reduceren en daardoor het milieu te ontzien,' laat Ólavur Gunnarson weten.

Schoon water

Niet alleen de voortbeweging van het schip wordt gemanaged en gecontroleerd vanuit de controlekamer. De machinisten zijn ook verantwoordelijk voor de productie van de eigen watervoorziening. 'We kunnen zelf schoon water produceren aan boord van het MS Norröna. Daarvoor nemen we zeewater in en pompen het door een filtersysteem en vervolgens beschikken we over het helderste drinkwater. Het watersysteem is alleen in het hoogseizoen in bedrijf, wanneer we veel gasten hebben aan boord en wanneer het verblijf in de aanloophaven kort is. Anders bunkeren we drinkwater in Tórshavn. Het Færøese water is van zeer hoge kwaliteit en is heel voordelig. Het is niet nodig om een dure drinkwaterproductie te laten draaien, terwijl dit kan worden vermeden.' De nautische staf is ook verantwoordelijk voor het afvalwater. Dit houdt in dat het wordt gezuiverd en daarmee aan de wettelijke regels voldoet om het vervolgens terug te pompen in de oceaan. In de machinekamer bevindt zich een boiler om het schip te verwarmen, maar deze is niet in gebruik tijdens de vaart. Dan wordt het water langs de machine-uitlaten geleid om te worden verwarmd voor de heetwaterkranen en om in de winter daarmee ook het schip te verwarmen.

Ontvang de brochure kosteloos

Vul uw adresgegevens in en ontvang een gratis catalogus.

We gebruiken cookies om u een betere surfervaring te bieden, inhoud en advertenties te personaliseren, functies voor sociale media te kunnen bieden en om ons internetverkeer te analyseren. Lees meer over hoe we cookies gebruiken en hoe u ze kunt beheren door op Cookie-instellingen te klikken. U stemt in met onze cookies als u deze website blijft gebruiken.

Ok